مرکز قلب جنین و کودک (F.P.H.C)

مرکز قلب جنین و کودک (F.P.H.C)

مرکز قلب جنین و کودک (F.P.H.C)، دکتر منوچهر سلطانی (فوق تخصص قلب کودکان ، نوجوانان و بیماری های مادرزادی قلب)، اکوکاردیوگرافی جنین و اعمال اینترونشنال قلب ، دارای گواهینامه اکوکاردیوگرافی از بنیاد طب جنین انگلستان
مرکز قلب جنین و کودک (F.P.H.C)

مرکز قلب جنین و کودک (F.P.H.C)

مرکز قلب جنین و کودک (F.P.H.C)، دکتر منوچهر سلطانی (فوق تخصص قلب کودکان ، نوجوانان و بیماری های مادرزادی قلب)، اکوکاردیوگرافی جنین و اعمال اینترونشنال قلب ، دارای گواهینامه اکوکاردیوگرافی از بنیاد طب جنین انگلستان

تترالوژی فالوت (Tetralogy of fallot)

تعریف :

تترالوژی فالوت یکی از شایعترین ناهنجاری های مادرزادی قلبی است . در این بیماری 4 اختلال عمده وجود دارد که در زیر شرح داده می شود :

1-      وجود سوراخ در دیواره های بین  دو بطن ( بطن ها، حفره های پایینی قلب هستند که وظیفه پمپ کردن خون به سایر اندامها  را به عهده دارند ).

2-      تنگ شدن دریچه ریوی ( این دریچه در محل اتصال بطن راست به  شریان ریوی قرار دارد وظیفه شریان ریوی هدایت خون از سمت قلب به ریه هاست ).

3-      بزرگ شدن بطن راست قلب

4-      قرار گرفتن آئورت در محل غیرطبیعی ( آئورت رگی است  که خون اکسیژن دار را از قلب به اندام ها انتقال می دهد ) در این بیماری ریشه آئورت بر روی دیواره بین بطنی قرار گرفته است .

برای روشن تر شدن وقایعی که در این بیماری رخ می دهد مختصری در مورد نحوه بروز علایم  توضیح داده می شود : سوراخ بین دو بطن باعث می شود که خون اکسیژن دار ( خون قرمز ) و خون بدون اکسیژن (خون آبی) با یکدیگر مخلوط شوند و به دلیل این که مقداری از خون بدون اکسیژن وارد آئورت می شود و از قلب به سایر اندام ها می رود ، پوست این کودکان غالباً آبی رنگ به نظر می رسد که نشان دهنده خون رسانی ناکافی به اندام هاست .

از آن سو مقدار خونی که به ریه ها می رسد به  دلیل تنگی دریچه ریوی کاهش می یابد .تنگی دریچه باعث می شود که بطن راست بیش از حد طبیعی فعالیت کند و به همین دلیل بزرگتر و دیواره آن عضلانی تر می شود .


 

 

علل و عوامل :

این بیماری با برخی عوامل ژنتیکی و محیطی مانند دیابتی بودن مادر ارتباط دارد ؛ علاوه بر این که شانس تولد کودک بیمار در خانواده ای که یکی از والدین یا فرزندان دیگر به بیماری مبتلا باشند کمی افزایش می یابد .

 

علایم و نشانه ها :

کودکان مبتلا به این بیماری اغلب آبی به نظر می رسند این ظاهر آبی ممکن است در زمان تولد و یا در زمان شیر خوارگی ظاهر شود.شیرخواران مبتلا دچار حملات کبودی می شوند که جهت رفع این حملات درمان بیمار  بایستی هر جه سریعتر صورت گیرد .

این بیماران تنفس سریع و تند دارند و دائماً گریه می کنند؛ بچه های بزرگتری که عمل جراحی نشدند حین ورزش دچار تنگی نفس می شوند و خیلی زود خسته می شوند . این بچه ها ممکن است در خلال ورزش به حالت چمپاتمه بنشینند ( حالت سجده ).

 تمام این نشانه ها به این علت وجود دارد که خون کافی در ریه ها جریان پیدا نمی کند و آنها نمی توانند اکسیژن مورد نیاز اندام ها را تامین کنند . نشستن به حالت سجده کمک می کند تاخون بیشتری در ریه ها جریان پیدا کند و کودک راحت تر تنفس کند .

 

تشخیص :

·         اکوکاردیوگرافی : در این روش با استفاده از امواج مافوق صوت تصاویری از قلب گرفته می شود که به تشخیص اختلال کمک می کند .

·         در مواردی از آنژیوگرافی قلب برای تعیین دقیق ساختمان قلب قبل از عمل جراحی استفاده می شود .

 

درمان:

برای اصلاح مشکل عمل جراحی لازم است .در این عمل سوراخ بین بطن ها به وسیله یک وصله بسته می شود .علاوه بر بستن سوراخ بین 2 بطن، جراح تنگی دریچه ریوی را نیز برطرف می کند .

پیگیری منظم و ویزیت بیمار توسط متخصص قلب و اکوکاردیوگرافی های دوره ای در روند بهبودی و درمان بیمار بسیار حائز اهمیت است .

 

پیامد درمان :

پس از عمل جراحی اکثر کودکان توانایی انجام کلیه فعالیت های معمول روزانه مانند ورزش و انجام کار های شخصی را دارند اگر چه بعضی از بیماران باید فعالیتهایشان را محدود کنند. گاهی اوقات بعضی از این کودکان برای کنترل تعداد ضربان قلب و همچنین بهبود عملکرد قلبشان به مصرف دارو احتیاج دارند . این کودکان باید قبل از رفتن به دندانپزشکی یا انجام هر گونه روش تشخیصی مهاجم آنتی بیوتیک مصرف کنند تا از وقوع عفونت جلوگیری شود .

 

نکته :کودکان مبتلا به تترالوژی فالوت در تمام طول مدت زندگیشان باید تحت نظر پزشک متخصص قلب باشند . 

نظرات 1 + ارسال نظر
زهرا یکشنبه 24 اردیبهشت 1396 ساعت 22:36

سلام
اگر خانمی بارداری دیابت داشته باشد باید برای این بیماری اکوکاردیوگرافی انجام دهد یا باید منتطر ملند نوزاد متولد شود و از نوزاد اکوکاردیوگرافی شود؟
ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد